Alleen maar ongelukkig
De NRC bericht dat Alba Theaterhuis op last van de erven Kurt Weill het stuk Mahagonny niet mag opvoeren. “Tijdens het afgelopen Oerol Festival was deze wervelende, vitale voorstelling een groot succes. De groep van acht jonge spelers bracht meer een bewerking dan een getrouwe uitvoering. „Ik heb alles gedaan wat eigenlijk verboden is. Ik raakte zo geboeid en geïnspireerd door het materiaal dat ik door het rode licht ging”, erkent Mees die het verbod als een zware slag ervaart.
Zowel de erven van Brecht als van Weill zijn berucht moeilijk in de toneelwereld. Zij eisen dat uitvoeringen naar de letter en de geest van het origineel zijn. Mees heeft verschillende versies verweven. (…) Volgens Mees is zij ‘gespot’ door de eigen site. „De erven hebben de voorstelling niet gezien. Op onze site staat een nummer en daarop kun je duidelijk horen dat ik inderdaad geen klassiek geschoolde zangers gebruik”, aldus de regisseuse. „Dat is een van de voorwaarden. (…) Het verbod vindt ze extra bitter omdat Brecht en Weill in hun beginjaren zelf anarchistisch en vrijgevochten waren. Bovendien gaat Mahagonny over vrijheid. Mees: „Een van de hoofdpersonages, Jim, zegt juist dat wetten en regels alleen maar ongelukkig maken”.
Lees hier meer.