Klassiekers  

IEF 22283

IE-klassieker: Ciba Geigy/Oté Optics

Hoge Raad 13 jan 1995, IEF 22283; ECLI:NL:HR:1995:ZC1609 (Ciba Geigy/Oté Optics), https://delex.nl/artikelen/ie-klassieker-ciba-geigy-ote-optics

HR 13 januari 1995, IEF 22283, ECLI:NL:HR:1995:ZC1609 (Ciba Geigy/Oté Optics)

Onderwerp:
Wezenlijkheid

Feiten:
Ciba Geigy heeft een octrooi op een werkwijze voor desinfectie en reiniging van contactlenzen. Ondanks dat dit in de conclusie niet zo beschreven is, voert zij aan dat ze met het octrooi bedoeld heeft ‘een oplossing die isotoon is’.

Rechtsregel (rechtsoverweging 3.3.1):
Met inachtneming van art. 30 lid 2 ROW, is de opvatting in de Nederlandse rechtspraak dat naast de conclusies ook de wezenlijkheid dient te worden gezien; de achter de woorden liggende uitvindingsgedachte. Hierbij moet rekening gehouden worden met de mate van vernieuwing. Ook de rechtszekerheid van derden moet in achterhoofd gehouden worden.

IEF 22275

IE-klassieker: Phillips/Remington

HvJ EU 18 jun 2002, IEF 22275; ECLI:EU:C:2002:377 (Phillips/Remington), https://delex.nl/artikelen/ie-klassieker-phillips-remington

Onderwep:
Technisch bepaalde vorm.

Feiten:
Philips heeft in 1985 het driekoppige scheermes als vormmerk geregistreed en probeerde de verkoop van driekoppige scheerapparaten door Remington te laten verbieden.

Rechtsregel (rechtsoverweging 84):
Een uitsluitend technische bepaalde vorm kan geen merk zijn. Een vorm is uitsluitend technisch bepaald als alle wezenlijke kenmerken van de vorm zijn ingegeven door de technische functie van de waar.

IEF 22271

IE-klassieker: Doublemint

HvJ EU 20 okt 2003, IEF 22271; (Doublemint), https://delex.nl/artikelen/ie-klassieker-doublemint

HvJ EG 20 oktober 2003, C-191/01 P (Doublemint) [IEF 2812]

Onderwerp:
Beschrijvend merk

Feiten:
Wrigley had aanvraag ingediend bij het EUIPO voor de inschrijving van de woordcombinatie ‘doublemint’ als merk voor kauwgom.

Rechtsregel (rechtsoverweging 32):
Een woord wordt als merk geweigerd wanneer één van de potentiële betekenissen een kenmerk van de betrokken waren of diensten aanduidt.

IEF 22248

IE-klassieker: Art & Allposters/Pictoright

HvJ EU 22 jan 2015, IEF 22248; ECLI:EU:C:2015:27 (Art & Allposters tegen Pictoright), https://delex.nl/artikelen/ie-klassieker-art-allposters-pictoright

HvJ EU 22 januari 2015; IEF 22248; ECLI:EU:C:2015:27 (Art & Allposters tegen Pictoright) [IEF 14580]

Onderwerp:
Uitputting, distributierecht, vervanging drager

Feiten:
Pictoright, een Nederlandse organisatie die de auteursrechten van visuele kunstenaars behartigt, spande een zaak aan tegen Art & Allposters. Het geschil draaide om het overzetten van kunstwerken op canvas via een speciale druktechniek, waarbij posters werden overgedragen op canvasdoeken. Pictoright betoogde dat dit een nieuwe vorm van exploitatie was, waarvoor aparte toestemming van de rechthebbende nodig was. Allposters stelde dat sprake is van uitputting en het niet beschouwd moet worden als 'verveelvoudiging'.

Rechtsregel (rechtsoverweging 46):
De overdracht van een afbeelding van een poster naar canvas vormt een 'verveelvoudiging' in de zin van de Auteursrechtrichtlijn. Dit betekent dat de auteursrechthebbende expliciet toestemming moet geven voor deze nieuwe reproductievorm. Het Hof oordeelt dat de uitputtingsregel niet van toepassing is op deze overdracht, omdat de oorspronkelijke drager (de poster) wordt vervangen door een nieuwe drager (het canvas), wat een wezenlijke wijziging vormt van de reproductie. 

IEF 22236

IE-klassieker: Levola/Smilde

HvJ EU 13 nov 2018, IEF 22236; ECLI:EU:C:2018:899 (Levola tegen Smilde), https://delex.nl/artikelen/ie-klassieker-levola-smilde

HvJ EU 13 november 2018; IEF 22236; ECLI:EU:C:2018:899 (Levola/Smilde) [IEF 18098]

Onderwerp:
Werkbegrip, bepaalbaarheidsvereiste

Feiten:
Levola Hengelo B.V., producent van Heks'nkaas, stelde dat de smaak van dit product auteursrechtelijk beschermd moest zijn en beschuldigde Smilde Foods B.V. van inbreuk door een vergelijkbare smeerkaas te produceren. De zaak draaide om de vraag of de smaak van een voedingsmiddel onder de Auteursrechtrichtlijn valt.

Rechtsregel (rechtsoverweging 40):
De smaak van een voedingsmiddel kan niet auteursrechtelijk beschermd worden, omdat het niet objectief en nauwkeurig kan worden geïdentificeerd en gereproduceerd. Auteursrechtelijke bescherming vereist dat een werk waarneembaar is en een vaste vorm heeft die door derden kan worden gecommuniceerd, wat voor smaken niet mogelijk. Het Hof introduceert hier dus eigenlijk een nieuwe vereiste voor het zijn van een werk: de bepaalbaarheidsvereiste.

IEF 22213

IE-klassieker: Leo Pharma/Sandoz

Hoge Raad 3 okt 2014, IEF 22213; ECLI:NL:HR:2014:2900 (Leo Pharma tegen Sandoz), https://delex.nl/artikelen/ie-klassieker-leo-pharma-sandoz

Hoge Raad 3 oktober 2013, IEF 22213; ECLI:NL:HR:2014:2900 (Leo Pharma/Sandoz) [IEF 14252]

Onderwerp:
Inventiviteit, problem-solution approach

Feiten:
Leo Pharma brengt een geneesmiddel op de markt met het bestanddeel ‘calcipotriol’ en had een oud Europees octrooi op dit bestanddeel in een kristalvorm. Na afloop diende Leo Pharma een aanvraag in voor een verbeterde versie. Sandoz maakte na toewijzing van dit octrooi ook gebruik van deze verbeterde versie.

IEF 22197

IE-klassieker: Lloyd/Loint's

HvJ EU 22 jun 1999, IEF 22197; ECLI:EU:C:1999:323 (Lloyd/Loint's), https://delex.nl/artikelen/ie-klassieker-lloyd-loint-s

Onderwerp:
Verwarringsgevaar, relevant publiek

Feiten:
Lloyd maakte op grond van haar woordmerk Lloyd bezwaar tegen de merkinschrijving van het woordmerk Loint’s, beide merken waren voor schoenen.

Rechtsregel (rechtsoverweging 26):
Een auditieve gelijkenis kan voldoende zijn om verwarringsgevaar aan te nemen. Het gaat om de gemiddeld geïnformeerde, omzichtige en oplettende gewone consument van de betrokken soort producten.

IEF 22187

IE-klassieker: Football Dataco/Yahoo

HvJ EU 1 mrt 2012, IEF 22187; ECLI:EU:C:2012:115 (Football Dataco/Yahoo), https://delex.nl/artikelen/ie-klassieker-football-dataco-yahoo

HvJ EU 1 maart 2012, IEF 22187; ECLI:EU:C:2012:115 (Football Dataco/Yahoo)

Onderwerp:
Auteursrecht op databanken

Feiten:
Football Dataco maakt een voetbalwedstrijdkalender, gebonden aan specifieke vereisten, en is van mening dat dit onder het auteursrecht valt. Immers zijn er intellectuele en deskundige inspanningen verricht.

Rechtsregel (rechtsoverweging 45):
Auteursrecht vereist een eigen intellectuele schepping van de maker. Ten aanzien van databanken kan dit zien op de keuze van de gegevens in de databank of de rangschikking, niet op de inhoud van de gegevens zelf. Er komt geen auteursrecht tot stand wanneer er beperkingen zijn die geen ruimte meer laten tot creatieve vrijheid.

IEF 22171

IE-klassieker: Brompton Bicycle

HvJ EU 11 jun 2020, IEF 22171; ECLI:EU:C:2020:461 (Brompton Bicycle), https://delex.nl/artikelen/ie-klassieker-brompton-bicycle

HvJ EU 11 juni 2020, IEF 22171; ECLI:EU:C:202:461 (Brompton Bicycle)

Onderwerp:
Werkbegrip, technisch resultaat

Feiten:
Bicycle beschuldigt CHEDECH ervan inbreuk te maken op Bromptons auteursrecht betreffende haar vouwfietsen.

Rechtsregel (rechtsoverweging 38):
Producten waarvan de verschijningsvorm (gedeeltelijk) noodzakelijk is om een technisch resultaat te bereiken, kunnen auteursrechtelijk beschermd zijn wanneer het product een oorspronkelijk werk is en resultaat is van een intellectuele schepping omdat de auteur vrije en creatieve keuzen heeft gemaakt zodat de verschijningsvorm zijn persoonlijkheid weerspiegelt.

IEF 22148

IE-klassieker: Windsurfing Chiemsee

HvJ EU 4 mei 1999, IEF 22148; ECLI:EU:C:1999:230 (Windsurfing Chiemsee), https://delex.nl/artikelen/ie-klassieker-windsurfing-chiemsee

HvJ EU 4 mei 1999, IEF 22148; ECLI:EU:C:1999:230 (Windsurfing Chiemsee)

Onderwerp:
Geografische benaming, inburgering

Feiten:
Windsurfing Chiemsee maakte bezwaar tegen het gebruik van de naam ‘Chiemsee’ op kleding door Huber en Attenberger.

Rechtsregel (rechtsoverweging 37 en 47):
Een geografische benaming kan geen merk zijn als deze in de toekomst als herkomstaanduiding kan worden gebruikt. Inburgering als merk is mogelijk. Dan heeft de geografische benaming namelijk een nieuwe betekenis gekregen, die niet meer enkel beschrijvend is.

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 1 - 10 van 34