Gepubliceerd op donderdag 9 juni 2005
IEF 472
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Als twee druppels water

Het Boliviaanse bedrijf Ingenia bedient zich van een website die als twee druppels water lijkt op die van Speurders.nl, de marktplaats van De Telegraaf. Alleen de naam, 123Ofertas.com, en het logo zijn anders.V olgens Webwereld.nl toonde  Maarten Roelofs van Speurders.nl zich in een eerste reactie 'gevleid' door het plagiaat. "Wat een eer. Dit is geniaal... Het is moeilijk om zaken als vormgeving en kleur vast te leggen. We zijn zelf ook ooit begonnen met een site die wel iets weg had van een bestaande site. Maar als er een grote uitgeverij achter blijkt te zitten die zich ook op de Nederlandse markt wil begeven, zal dat wellicht wel tot problemen leiden."

Vormgeving en naam van Speurders.nl zijn überhaupt in trek. De site opbieden.nl zou een soortgelijke lay-out hebben gehad en ook het woord 'speurders' is populair. Zo kwam de Telegraaf in oktober in actie tegen de site Webauto.nl die het woord 'speurders' in de metatags had gebruikt en ook Sexspeurders.nl werd met succes aangeschreven. Dat domein werd overigens na doorhaling meteen weer door een derde die onbekend was met het conflict geregistreerd.

Wat dat betreft: Zou het ondertussen niet mogelijk zijn, indien wenselijk, om verwijzingen naar vonnissen en geschillen op te nemen in domeinnaam- en merkenregisters? Zodat bij checken of aanvragen aangegeven wordt dat dit merk of deze domainnaam in jaar x het onderwerp van geschil is geweest tussen partij a en b. "Waarschuwing: de door u aangevraagde domeinnaam is in 2004 doorgehaald naar aanleiding van het vonnis in de zaak Nokia tegen Nokta." En als dat allemaal te lastig of te duur blijkt kan misschien ook hiervoor gewoon een heffing worden ingevoerd?