Commissariaat pal voor onafhankelijkheid media
Uit het persbericht: “Kijkers en luisteraars moeten kunnen rekenen op onafhankelijke media.” Dat is de belangrijkste boodschap van het College van het Commissariaat voor de Media in het Jaarverslag 2015. Onafhankelijkheid was een van de centrale toezichtthema's van de mediatoezichthouder in 2015. Zowel de boetes die het Commissariaat vorig jaar oplegde als talloze gesprekken die met media-instellingen werden gevoerd, stonden geheel of grotendeels in het teken van onafhankelijkheid.
De toezichthouder wijst er in het jaarverslag op dat de legitimiteit van de publieke omroep staat of valt bij onafhankelijkheid en non-commercialiteit. Daarnaast staat het Commissariaat voor de Media stil bij het belang van de eigen onafhankelijkheid. Als onafhankelijk toezichthouder bewaakt het Commissariaat een gelijk speelveld. Het sluit de manier waarop het zijn taken en werkzaamheden uitvoert aan bij de maatschappelijke ontwikkelingen en bepaalt jaarlijks waaraan het in zijn toezicht prioriteit geeft.
De jaarlijkse Mediamonitor bevestigde het beeld dat steeds minder op de traditionele manier televisie wordt gekeken; steeds meer kijkers gebruiken internet en mobiel om te kijken wat ze willen, wanneer zij dat willen. Aanbieders werken daarnaast steeds meer samen of fuseren en richten zich steeds vaker op meerdere kanalen. Nieuwe mediapartijen schieten als paddenstoelen uit de grond.
In 2015 heeft het Commissariaat onder meer voorstellen voor nieuwe beleidsregels op het gebied van sponsoring en toegestane nevenactiviteiten voorgelegd aan media-instellingen. Na gesprekken met de raden van toezicht van de publieke omroepen werd daarnaast de beleidsnota Governance en Interne Beheersing vastgesteld. Ook gaf het Commissariaat uitleg over de grenzen van de Mediawet 2008 bij publiek-private samenwerking en productplacement en over de nieuwe Beleidsregel nevenactiviteiten.
De verantwoordelijkheid voor het naleven van de wet ligt bij de marktpartijen zelf. Uit het jaarverslag blijkt dat omroepen steeds beter follow up geven aan de aanwijzingen van het Commissariaat. Dat bleek o.a. bij de financiële verantwoording door de publieke media-instellingen.
Het jaarverslag van het Commissariaat kan worden ingezien op de website van het Commissariaat: jaarverslag.cvdm.nl.