DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op dinsdag 27 februari 2024
IEF 21903

Artikel ingezonden door Frouke Hekker, Novagraaf.

Een blik op de bescherming van intellectueel eigendom tijdens de Olympische Spelen van 2024 in Parijs

Sportliefhebbers kijken reikhalzend uit naar de Olympische en Paralympische Spelen van 2024 die in juli en augustus in Parijs zullen plaatsvinden. Achter de schermen speelt zich geregeld een felle strijd af rond de bescherming van intellectueel eigendom (IE). Uitdagingen waarmee grote sportevenementen, zoals de Olympische Spelen, worden geconfronteerd. Grote sportevenementen zijn een podium voor het vergaren van (verdere) bekendheid, waarbij IE een belangrijke rol speelt bij het bepalen van de marketingstrategieën van zowel officiële sponsors als ondernemingen die geen sponsor zijn. De Olympische en Paralympische zomer- en winterspelen worden gezien als de grootste mondiale sportevenementen en zijn een wereldwijd marketingplatform geworden waarmee miljarden mensen in meer dan 200 landen worden bereikt, hetgeen de belangrijke rol die IE speelt bij de bescherming van het Olympische merk en de bijbehorende activa van het toernooi, verder benadrukt.

De Olympische Spelen maken gebruik van een uitgebreide IE-strategie, die merken omvat zoals OLYMPIC GAMES, PIERRE DE COUBERTIN, OLYMPIC, PARALYMPIC, PARIS 2024, LA 2028 en het Olympische symbool van de vijf ringen, evenals diverse geregistreerde en ongeregistreerde modellen en auteursrechten. In de uitgebreide richtlijnen 'The Olympic Charter' is te lezen 'Alle rechten op de Olympische eigendommen, evenals alle rechten op het gebruik ervan, behoren exclusief toe aan het IOC, inclusief maar niet beperkt tot het gebruik voor winstgevende, commerciële of reclamedoeleinden. Het IOC mag haar rechten geheel of gedeeltelijk in licentie geven onder de voorwaarden en bepalingen vastgesteld door de Raad van Bestuur van het IOC."  

De officiële partners van de Olympische Spelen van dit jaar zijn onderverdeeld in vier verschillende categorieën - Worldwide partners, Premium Partners, Official Partners en Official Supporters - en omvatten giganten als COCA COLA, VISA en TOYOTA. Deze ondernemingen betalen aanzienlijke bedragen voor het recht om het IE van de Olympische Spelen te mogen gebruiken voor marketingdoeleinden.