DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op donderdag 6 november 2008
IEF 7236
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Het Nieuwproductcriterium

Sophie van LoonVandaag ‘om 13.30 uur precies’ promoveert Sophie van Loon aan de Radboud Universiteit Nijmegen op het proefschrift ‘Licentieweigering als misbruik van machtspositie. Intellectuele eigendom, artikel 82 EG en de belemmering van innovatie’. Promotor: prof. mr. A.A. Quaedvlieg.

“Van Loons onderzoeksvraag is een fundamentele: ‘Welk recht gaat voor? Onder welke voorwaarden kan de rechter een onderneming verplichten om haar intellectueel eigendom met anderen te delen? (…) Uit de jurisprudentie bleek dat het Hof van Justitie  worstelt met de materie. ‘Toch komt er één criterium uit de rechtspraak naar voren dat mijns inziens heel geschikt is om het conflict te beoordelen, namelijk het ‘nieuwproductcriterium’. Als je kunt aantonen dat je echt een nieuw product kunt maken met de informatie die iemands intellectueel eigendom is, is er sprake van innovatie. En als die belemmerd wordt, zou de houder van het intellectuele eigendom verplicht kunnen worden om een licentie af te geven.’

In haar proefschrift geeft Van Loon een nauwkeurige omschrijving van wat een nieuw product is. Kort samengevat zijn de belangrijkste kenmerken: het product moet nieuw zijn en geen imitatie; het moet een vooruitgang bieden, niet alleen maar andere kenmerken hebben dan een bestaand product; het moet iets zijn waarnaar potentiële vraag is bij de consument, in plaats van actuele. ‘Mijns inziens is het nieuwproductcriterium een weergave van de enig juiste afweging die je kunt maken.

Lees hier meer. Een handelseditie van het proefschrift is te bestellen bij Uitgeverij deLex.