Ledenvergadering VVA: Uitleg van beperkingen
Uit het persbericht: Met zijn arresten in de zaken ACI Adam, Suske en Wiske en TU Darmstadt heeft het HvJ EU belangrijke nuances in het systeem van auteursrechtelijke beperkingen aangebracht. Aan de ene kant geldt nog steeds het uitgangspunt dat beperkingen in beginsel eng moeten worden uitgelegd. Aan de andere kant moet echter de nuttige werking van beperkingen worden verzekerd. In feite leidt dit tot een systeem waarin op verschillende manieren met beperkingen kan worden omgegaan: soms prevaleert de enge uitleg, soms de noodzaak om de nuttige werking van een beperking te waarborgen. Naast beperkingen met strikte voorwaarden bestaan dus ook beperkingen die veel ruimte bieden...
Tijdens deze studiemiddag laten we de arresten van het afgelopen jaar nog eens de revue passeren. Op de schets van de Europese rechtspraak volgt een nadere bespreking van de gevolgen voor actuele probleemgevallen op het terrein van beperkingen. Wat betekent de rechtspraak van het HvJ EU voor het debat over user-generated content? Welke gevolgen heeft het voor text en data mining? Zijn ten aanzien van de daarmee verbonden gebruikshandelingen nog steeds nieuwe beperkingen nodig? Of zorgen de genoemde arresten voor aanvullende ruimte binnen het bestaande systeem? Daarnaast gaat Dirk Visser een radicaal nieuw standpunt verkondigen...
Datum: 13 februari 2015, 14:00 tot 17:00 uur
Locatie: KNAW, Het Trippenhuis, Kloveniersburgwal 29 te Amsterdam
14:00 - 14:05 | Opening | Mr. Cyril van der Net (MinVenJ) |
14:05 - 14:35 | De oogst van 2014: ACI Adam, Suskse & Wiske en TU Darmstadt nader beschouwd | Prof. dr. Martin Senftleben (VU/Bird & Bird) |
14:35 - 15:05 | User generated content - De wetgever nog steeds aan zet? | Prof. mr. Bernt Hugenholtz (IViR) |
15:05 - 15:30 | Pauze | |
15:30 - 16:00 | Text and data mining - Meer ruimte in de bestaande systemen? | Mr. dr. Lucie Guibault (IViR) |
16:00 - 16:30 | Je suis Ashby Donald | Prof. mr. Dirk Visser (UL/KMVS) |
16:30 - 17:00 | Plenair debat | |
17:00 | Borrel |