11 aug 2022
Uitspraak ingezonden door Luuk Jonker en Daan Breuking, Holla legal & tax.
Model Puma Creeper nietig verklaard
Board of Appeal EUIPO 11 augustus 2022, IEF 21043, IEFbe 3561; R 726/2021-3 (Puma tegen Van Hilst) Zie onderaan dit bericht een drietal interessante uitspraken over de nietigheid van een tweetal modelregistraties van Puma die betrekking hebben op de Puma Creeper, een schoenmodel dat Puma in het verleden op grote schaal heeft verkocht. Puma heeft dit model ook veelvuldig gehandhaafd in het verleden richting marktdeelnemers. Bij beslissing van 18 en 19 maart 2021 heeft het EUIPO de beide modellen van Puma die betrekking hebben op de Puma Creeper (een model van alleen de zool en een model van de hele schoen) al nietig verklaard. Puma is tegen slechts één van de beslissingen in beroep gedaan, namelijk de beslissing die betrekking had op de gehele schoen (inclusief de zool) van de Creeper. De Kamer van Beroep van het EUIPO heeft op 11 augustus 2022 in beroep de nietigheidsbeslissing bevestigd. De modellen van de Puma Creeper zijn nietig verklaard omdat de bekende zangeres Rihanna, die in de betreffende periode tot creative director van Puma werd aangesteld, de betreffende schoenen al voor de start van de ‘grace period’ heeft gedragen en getoond aan het publiek. Een foto van deze ‘disclosure’ waarop Rihanna duidelijk zichtbaar de schoenen draagt, is door Rihanna zelf op haar Instagram-account geplaatst. Die vermelding heeft veel likes en commentaar gekregen en vormt volgens de Derde Kamer van Beroep van het EUIPO al “solid evidence of effective and sufficient disclosure of the prior design.” De uitspraak laat zien dat gebruik in social media belangrijke impact kan hebben op de geldigheid van modellen en is te meer interessant omdat de Kamer van Beroep duidelijke regels/richtlijnen aangeeft voor wanneer dergelijke uitingen via social media kanalen meegenomen mogen worden.
37. The evidence submitted together with the invalidity application in order to prove disclosure of the prior design includes, inter alia, three Instagram posts uploaded by the user ‘@badgalriri’ on 16 December 2014 (Annexes IV to VI). These posts contain images of the prior design and predate the 12-month grace period preceding the priority date of the contested RCD. Given that the display of a picture on the internet constitutes an event which can be classified as ‘publication’ within the meaning of Article 7(1) CDR, the presentation of the prior design on Rihanna’s Instagram account constitutes an event of disclosure (20/10/2021, T-823/19, Bobby pins, EU:T:2021:718, § 32). That said posts have been made available to the public is further confirmed by the fact that they have received numerous comments and more than 300 000 likes.
38. The disclosure of the prior design as shown in the Instagram posts is further supported by a plethora of news articles from independent sources (Annexes XVII to XIX). The articles prominently feature these posts displaying the prior design and bear a date preceding the priority date of the contested RCD. By way of illustration, in the article published at www.dazeddigital.com on 16 December 2014, the prior design is featured prominently under the headline ‘Rihanna signs up as Puma’s new creative director’ and is captioned with the phrase ‘Rihanna in white Pumas @badgalriri via Instagram’, as well as additional posts from Rihanna that are featured throughout the article, including the post submitted in Annex IV. Likewise, in the articles published at www.forbes.com, www.trendalert.nl and mail.online on 16 December 2014, said Instagram photos are featured under the headlines ‘Rihanna Named Creative Director of PUMA’, ‘Rihanna is de nieuwe creative directo van Puma’ and ‘She’s found love in a footwear place! Rihanna announces as new creative director for Puma’, respectively. Further, the article from www.hausofrihanna.com, as also captured by the Wayback Machine internet archive on 28 December 2014, contains said images of the prior design (Annexes XIX and XX).