Noot Charles Gielen onder Louboutin/Amazon
Annotatie van Charles Gielen onder HvJ 22 dec. 2022, C-148/21 en C-184/21, NJ 2023/243, Louboutin/Amazon.
1. In deze zaak heeft Louboutin, die houder is van het recht op het merk bestaande uit een afbeelding van een rode schoenzool, Amazon gedagvaard wegens merkinbreuk. Op Amazon's website verschijnen namelijk aanbiedingen van derden die namaak rode zool-schoenen aanbieden. Louboutin stelt dat, mede door de wijze waarop die verkoopaanbiedingen worden gepresenteerd (o.m. vanwege het gebruik van Amazon's logo bij die aanbiedingen) Amazon geacht moet worden gebruik te maken van Louboutin's merk omdat deze onderdeel zijn van Amazon's commerciële communicatie. Amazon echter stelt dat zij niet aansprakelijk kan worden gesteld voor aanbiedingen van derden.
2. De vraag in hoeverre exploitanten van onlineverkoopplatforms zelf merkinbreuk maken, wanneer op hun platform inbreukmakende producten worden verkocht, is in de rechtspraak al vaak aan de orde geweest. Maar in de onderhavige zaak die betrekking heeft op het platform van Amazon doet zich een bijzonderheid voor die eerder niet direct een rol speelde. Amazon exploiteert namelijk een hybride platform waarop zij enerzijds een marktplaats exploiteert waarop derden hun producten aanbieden en waarop zij anderzijds ook zelf producten in eigen naam verkoopt. In een eerdere zaak (zoals HvJ 12 juli 2011, C-324/09, EU:C:2011:474, L'Oréal e.a.) ging het om het platform eBay. Anders dan Amazon exploiteert eBay alleen een online markplaats voor derde-verkopers en biedt zij geen producten in eigen naam aan. Lees verder >>