SPONGEBOB vs. PLUNGE BOB
Omdat het leuk is. In de Verenigde Staten is op 15 juni j.l. oppositie ingediend tegen een merkaanvraag van CSE Designs voor endoscopisch gereedschap met de welluidende merknaam PLUNGE BOB. Viacom, houdster van de merken SPONGEBOB en SPONGEBOB SQUAREPANTS voor de gelijknamige kinderheld, heeft die oppositie ingediend. De SPONGEBOB merken zijn in Amerika geregistreerd voor allerlei waren variërend van kleding tot hondenvoer, maar niet voor medische toepassingen – al heeft Viacom wel een licentie verleend aan Johnson & Johnson om haar merken te gebruiken op (kinder)pleisters (hier).
Uit de Notice of Opposition van Viacom blijkt dat zij haar oppositie naar Amerikaans recht primair baseert op verwarringsgevaar met haar bekende en onderscheidende SPONGEBOB merken en subsidiair op gevaar voor verwatering daarvan. Ook voert Viacom aan dat het PLUNGE BOB merk de aan de SPONGEBOB merken verbonden goodwill zal schaden.
Aan Viacom kan worden toegegeven dat er sprake is van enige (auditieve) overeenstemming tussen PLUNGE BOB en het oudere bekende merk SPONGEBOB. Het door Viacom gestelde verwarringsgevaar is op het eerste gezicht minder evident. Wie het venijnig ogende endoscopisch gereedschap, de Plunge Bob, ziet, zal wellicht niet meteen aan het vrolijke tekenfilmfiguurtje Spongebob denken. Verwarringsgevaar of niet, Viacom is er in ieder geval van overtuigd dat CSE Designs met haar merk PLUNGE BOB bewust wil meeliften op de populariteit van SPONGEBOB. Saillant detail in dit verband is dat de naam PLUNGE BOB – hoe toepasselijk - ook in zwang blijkt te zijn bij loodgieters (hier). Of zij zich (ook) hebben laten inspireren door Spongebob is niet bekend.
De zaak wordt nauwlettend in de gaten gehouden door de redactie.
Moet je hier meer mee doen? Zie IEF 9834.
Lees de oppositie hier (pdf / link)