Ups and downs
Rapport Ministeries van OCW, EZ en Justitie: Ups and downs. Economische en culturele gevolgen van filesharing voor muziek, film en games (TNO, SEO en IViR).
In de media gebracht als “Downloaden is goed voor de Nederlandse economie”. In een brief aan de Kamer vatten de bewindslieden zelf het als volgt samen: “De onderzoekers zijn erin geslaagd de technologische en maatschappelijke ontwikkelingen in de sectoren muziek, film en gaming in een brede economische, culturele en maatschappelijke context te plaatsen. Wij spreken ons niet uit over de kwantitatieve bevindingen van de onderzoekers over de welvaartseffecten, omdat die, zoals onderzoekers aangeven, noodzakelijkerwijs zijn gestoeld op vele aannames en zij onzekerheden bevatten. Dit laat onverlet dat het onderzoek bijdraagt aan een evenwichtig publiek debat over filesharing, ook in internationaal verband. Een paar conclusies uit het onderzoeksrapport:
• het downloaden en delen van bestanden is voor veel burgers een vertrouwd verschijnsel geworden;
• de technologie die dit mogelijk maakt biedt mogelijkheden tot innovatie;
• met name de muziekbranche ziet de inkomsten uit de cd-verkoop sterk teruglopen en is druk doende daarop een antwoord te formuleren;
• het koopgedrag van consumenten is de afgelopen jaren verschoven van muziek-cd’s naar live concerten, merchandise (afgeleide producten) en games. De verkoop van dvd’s en het bioscoopbezoek vertonen vooralsnog geen ernstige teruggang. De dvd-verkoop is zelfs een groeimarkt;
• er is bij consumenten grote vraag naar diverse, toegankelijke en betaalbare content. Die potentiële doelgroep wordt nog onvoldoende bediend met het huidige aanbod in de onderzochte markten.
De muziek- en de filmindustrie staan voor de grote uitdaging hun aanbod zo in de markt te zetten dat het voldoet aan de veranderde consumentenvraag. Uit het onderzoek blijkt dat nieuwe businessmodellen in opkomst zijn. Wij hopen dat dit onderzoek de betrokken partijen stimuleert om met elkaar in overleg te blijven en door te gaan met het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten die aansluiten bij de veranderde behoefte van consumenten. Die nieuwe diensten kunnen profiteren van het feit dat consumenten vertrouwd zijn geraakt met internettechnologieën om muziek, films en games te gebruiken.
Lees hier meer.