DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op maandag 15 juli 2024
IEF 22129

Artikel ingezonden door Mariëlle Hoffer, Novagraaf.

Voorbereid de zomer in: Namaakproducten en merkbescherming

Oscar Wilde schreef ooit “Imitation is the sincerest form of flattery that mediocrity can pay to greatness”. Merkhouders zullen deze vorm van vleierij in de vorm van namaak producten echter minder kunnen waarderen. Nu we ons ook allemaal weer opmaken voor de zomervakantie zullen we op markten in verschillende vakantielanden worden geconfronteerd met namaak producten waaronder kleding, speelgoed, tassen en parfums.

Overigens zijn ook buiten de zomerperiode, het hele jaar rond, online veel namaak merkproducten te vinden, de mode-industrie is geregeld slachtoffer van de namaakproblematiek. Wat doet dit voor onze merkbeleving en wat kunt u hier als merkhouder aan doen?  

De belangrijkste functie van een merk is dat deze de herkomst van een product kan communiceren. Het merk is een duidelijk handvat waarmee de consument een positieve aankoopervaring kan herhalen. Maar wat als derden met uw merk aan de haal gaan en uw producten namaken. Wat doet dit met de merkbeleving van de consument? Door het veelvoud aan namaak verliest de merkhouder haar exclusiviteit en prestige. Slecht ontworpen of geproduceerde namaak producten kunnen bovendien de reputatie van een merk aantasten. Voor een consument die onbewust een namaak product heeft aangeschaft kan slechte kwaliteit van het product tot gevolg hebben dat zij originele producten voorzien van het merk niet meer aankoopt, zodat de reputatie ook op deze wijze kan worden aangetast.  

Nog afgezien van de merkbeleving kan de slechte kwaliteit van namaakproducten gevaarlijk zijn voor uw veiligheid en gezondheid, dit is met name het geval bij namaak speelgoed, elektronica en medicijnen. Tenslotte is het ook heel goed om te realiseren dat drugskartels en terroristische organisaties hun criminele activiteiten veelal financieren met de handel in namaakproducten zodat de aankoop van namaak producten zeker geen slachtofferloze daad is. In de strijd tegen namaak zijn er verschillende tools die de merkhouder ter beschikking staan. 

Verzoek tot optreden bij de Douane 

Allereerst speelt de Douane een grote rol in de strijd tegen namaak producten. Jaarlijks onderscheppen zij grote zendingen met namaak producten. DG TAXUD (EU-instantie op het gebied van belasting en Douane) en het EUIPO (EU-merkenbureau) brengen jaarlijst gezamenlijk een rapport uit waarin zij o.a. ingaan op het aantal in beslag genomen zendingen in de Europese Unie. Het meest recente rapport bevat de gegevens over 2022. Daaruit blijkt dat in 2020 maar liefst 70 000 zendingen zijn onderschept. Dit is in 2021 toegenomen tot 75 000 zendingen om vervolgens in 2022 af te nemen tot 63 000 zendingen. De afname van het aantal inbeslagnames van grote zendingen met namaak producten lijkt ook in 2023 en het begin van 2024 zich te hebben doorgezet. Al zijn hier nog geen officiële cijfers van bekend.