Een vliegende brigade van tientallen juristen
Artikel met veel hoor en weinig wederhoor in het FD van zaterdag jl.: “Polowereld in opstand tegen Ralph Lauren. (…) Polo , the King of Sports, komt in opstand tegen Ralph Lauren. De polowereld moet niets meer hebben van de modekoning en al helemaal niet van zijn producten. Sterker nog, niemand minder dan El Presidente van Polo Club Wassenaar, Jim Souren, roept heel polominnend Nederland op tot een boycot van Ralph Lauren. Zelfs op de uitnodiging van de recente Amsterdam Polo Trophy, die Souren ook organiseert, stond als dresscode: 'Smart casual, anything except Ralph Lauren.'
(…) De problemen zijn ontstaan nu Ralph Lauren steeds krachtiger het eigendomsrecht claimt van het woord ' polo ' en van elk beeldmerk waarin een polospeler voorkomt. Iedereen die het woord ' polo ' of het beeldmerk van de polospeler gebruikt, loopt het risico van een confrontatie met de advocaten van het Amerikaanse mode-imperium. Sterker nog, Ralph Lauren heeft een vliegende brigade van tientallen juristen in dienst, die met hun eigen companyjet de wereld afspeuren naar iedereen die iets met polo van zins is.
(…) In Nederland al helemaal niet. Zelf werd Jim Souren als voorzitter van de Poloclub Wassenaar, als organisator van de Amsterdam Polo Trophy en als eigenaar van www. polo .nl door advocaat P.A. van Wees van het Haagse merkenbureau Vereenigde op de vingers getikt voor het gebruik van het woord polo en het beeldmerk van een polospeler. Van Wees treedt op namens de Amerikaanse firma The Polo /Lauren Company. Van Wees laat ook al voortdurend partijen kleding met het woord polo of het beeldmerk van een polospeler bij de douane in beslag nemen. Daarnaast opereert het advocatenkantoor De Brauw Blackstone Westbroek in Nederland in opdracht van The Polo /Lauren Company.
Jim Souren, in het dagelijks leven orthondontist, vermoedt dat hij juridisch weinig kans maakt tegen zo'n krachtige Amerikaanse tegenspeler. Toch stelden polo -organisaties zich recentelijk met succes te weer tegen de pogingen van Ralph Lauren de naam en het beeldmerk van de sport te monopoliseren."
Lees hier meer (alleen voor abonnees).