Uitspraak ingezonden door Hidde Koenraad, Boekx.
EUIPO wijst registratie van woordmerk Brasserie Astoria af
EUIPO 14 november 2024, IEF 22388 (Hilton tegen Franzén) Hilton heeft oppositie ingediend tegen de registratie van het woordmerk Brasserie Astoria door Franzén omdat het woordmerk onrechtmatig voordeel zou krijgen door te profiteren van de reputatie van het woordmerk Waldorf Astoria van Hilton. Het EUIPO beschouwt het deel Waldorf als betekenisloos, vooral voor Nederlandstaligen. De term brasserie in Franzéns merk heeft minder impact dan Astoria omdat het geassocieerd wordt met een restaurant, wat een beperkt onderscheidend vermogen geeft. De merken zijn visueel en auditief sterk gelijkend vanwege het gemeenschappelijke element Astoria. Hoewel Brasserie een conceptueel verschil introduceert, weegt dit niet op tegen de sterke gelijkenis in klank en schriftbeeld. Waldorf Astoria heeft verder een bewezen reputatie in Nederland als een belangrijk hotel in het luxesegment. De media-aandacht, die Waldorf Astoria Amsterdam bijvoorbeeld als een van de beste hotels ter wereld beschrijft, prijzen en partnerschappen, zoals de samenwerking met Guerlain, dragen bij aan de associatie met luxe en exclusiviteit.