2 jun 2023
'Eerlijk gebruik' drugsmerk 'Rush' niet aangetoond
Cancellation Division EUIPO 2 juni 2023, IEF 21461; CANCELLATION No C 55 440 (Funline International tegen MS Trade) De Cancellation Division van het EUIPO heeft uitspraak gedaan over het 'eerlijke gebruik' van een drugsmerk. Op 7 juli 2022 heeft Funline International een verzoek tot intrekking ingediend voor een beeldmerk dat geregistreerd is door MS Trade voor de verkoop van 'poppers', een populaire term voor een aantal vloeibare, vluchtige en kortwerkende drugs. Funline International beweert dat MS Trade het beeldmerk niet 'eerlijk heeft gebruikt' gedurende de vijf jaren na registratie. Als een Uniemerk binnen die periode niet wordt 'gebruikt' voor de waren waarvoor het is geregistreerd, kan het EUIPO op verzoek de registratie van dat merk intrekken. MS Trade heeft bewijs ingediend dat het beeldmerk 'Rush' wel degelijk is gebruikt voor de waren waarvoor het is geregistreerd, met name voor de verkoop van 'industriële chemicaliën'. Dit bewijs bestaat uit een website waarop de waren worden verkocht en enkele invoices van klanten die de 'Rush'-flesjes wilden kopen.
De Cancellation Division stelt dat voor de beoordeling of het gebruik van een merk eerlijk is, er een algehele beoordeling moet worden gemaakt waarbij rekening wordt gehouden met alle relevante factoren van het specifieke geval. In dit geval stelt het EUIPO de aangeleverde invoices betrekking hebben op de verkoop van de 'Rush'-producten als lederreinigers. De aangeleverde product-site bevat echter aanduidingen zoals 'supreme power-extra kick hyper strong' en 'look for new itramyl rush', die wijzen op de drugsgerelateerde effecten. Het 'Rush'-merk is overigens niet geregistreerd voor de verkoop van lederreinigers. MS Trade beweert dat lederreinigers wel vallen onder de categorie 'industriële chemicaliën' waarvoor het merk is geregistreerd. Het EUIPO reageert dat hoewel de Rush-producten inderdaad gebruikt kunnen worden voor chemische lederreiniging, het relevante publiek van MS Trade de producten niet voor dit doel aanschaft. Dit kan onder andere worden afgeleid uit de kleine capaciteit van de flesjes (in milliliters) en de aanduidingen op de product-site. Dit duidt erop dat de verkoop van de flesjes plaatsvindt in een vermomde vorm, waarbij het product op een andere manier wordt gepresenteerd dan waarvoor het eigenlijk bedoeld is, met als doel specifieke wetgeving te omzeilen.
De Cancellation Division oordeelt dat het bewijs van MS Trade geen 'eerlijk gebruik' aantoont in verband met de waren waarvoor het is geregistreerd. Het verzoek tot intrekking van het 'Rush'-merk wordt daarom gehonoreerd.
In the present case, the invoices refer to leather cleaners. The screenshots from the internet bear the indications ‘supreme power-extra kick hyper strong’ and ‘look for new itramyl rush’ without clearly indicating the relevant goods.
Genuine use of a trade mark cannot be proved by means of probabilities or suppositions, but must be demonstrated by solid and objective evidence of effective and sufficient use of the trade mark on the market concerned (18/01/2011, T-382/08, Vogue, EU:T:2011:9, § 22).
Leather cleaners, which are indicated in the invoices are not covered by the contested mark and fall into Class 3 of the Nice Classification.
The proprietor argues that the trade mark is used for leather cleaners and that these goods fall into the category of chemical and organic compositions and substances for treat leather and textiles, and in particular of fabric protectant for commercial dry cleaning use. However, fabric protectants are for treat leather for repelling water, stains, and dirt from fabric surfaces, and help to increase surface tension. Although these goods can be used for commercial drycleaning, their nature and intended purpose is different.