29 okt 2019
Footasylum pleegt merkinbreuk met KWD-collectie
Vrz. Rechtbank Gelderland 29 oktober 2019, IEF 18940; ECLI:NL:RBGEL:2019:5300 (KWD Sport tegen Footasylum) Footasylum biedt een kledingcollectie aan die “KINGS WILL DREAM”-collectie heet. Deze collectie korten zij af met KWD. Hierop heeft KWD Sport aangevoerd dat Footasylum inbreuk maakt op hun merkenrecht. Beide ondernemingen verkopen (functionele) sportkleding en/of sportieve vrijetijdskleding. Er wordt geoordeeld dat het woordmerk en het teken/logo zodanig overeenstemmen dat de KINGS WILL DREAM-collectie niet voldoende onderscheidend vermogen heeft en daardoor verwarringsgevaar ontstaat. Hiermee maakt Footasylum merkinbreuk op grond van artikel 2.20 lid 1 sub b BVIE.
4.7 De voorzieningenrechter is van oordeel dat (het onderscheidende en dominerende bestanddeel van) het woordmerk KWD en het teken KWD dat door Footasylum in blokletters op haar artikelen wordt afgebeeld identiek zijn en dus volledig met elkaar overeenstemmen. Ten aanzien van het woordmerk KWD en het logo KWD met kroontje heeft te gelden dat deze in de eerste plaats visueel weinig van elkaar verschillen. Het woordmerk KWD en het logo KWD met kroontje stemmen qua letters immers volledig overeen. De enkele toevoeging van het kroontje als element van het logo maakt dit niet anders. Ondanks de stilering van het logo zijn daarin de letters KWD duidelijk te herkennen en zij vormen - mede vanwege de grootte van de drie letters in verhouding tot het veel kleiner weergegeven en alleenstaande kroontje - het onderscheidende en dominerende bestanddeel van het logo waarnaar de aandacht wordt getrokken. Daarnaast stemmen het woordmerk en het logo ook auditief overeen. Anders dan Footasylum betoogt worden de letters KWD in de Benelux niet op Engelse wijze uitgesproken als ‘Kee Double You Dee’, maar als ‘Ka Wee Dee’, conform de in de Benelux gangbare talen Nederlands/Vlaams, Frans/Waals en Duits/Letzeburgisch en de uitspraak daarvan. Het publiek zal daarbij enkel de klanken van de letters van het logo uitspreken en horen en aan het kroontje komt daarbij geen betekenis toe. Geconcludeerd moet dan ook worden dat het woordmerk en het teken (globaal beoordeeld) dezelfde totaalindruk maken.
4.8 Indien het woordmerk en het teken/logo in zodanige mate overeenstemmen als in het onderhavige geval, is verwarringsgevaar in beginsel gegeven. Dit betekent dat bij het in aanmerking komende publiek, in dit geval derden die op zoek zijn naar (functionele) sportkleding en/of sportieve vrijetijdskleding, verwarring tussen beide ondernemingen kan ontstaan, althans dat de indruk wordt gewekt dat enig verband tussen hen bestaat. Niet in geschil is dat Footasylum de soortgelijke waren die zij aanbiedt net als de artikelen van KWD Sport voorziet van een KWD teken/logo dat veelal op de borst van het kledingstuk is aangebracht. Aangenomen moet worden dat het woordmerk KWD dat is aangebracht op de kleding van KWD Sport voldoende onderscheidend vermogen heeft. Footasylum heeft niet met steekhoudende argumenten duidelijk gemaakt waarom KWD als woordmerk bestaande uit een combinatie van drie letters niet voldoende onderscheidend vermogen zou hebben. Het soortgelijke gebruik van het teken/logo KWD (met kroontje) roept daarom verwarring op ten aanzien van de herkomst van de betreffende kleding. Dat Footasylum zich met haar collectie, zoals zij betoogt, specifiek richt op mannen tussen de 16 en 25 jaar oud maakt dat niet anders, nu vaststaat dat ook KWD Sport zich mede op die doelgroep richt.