Gepubliceerd op maandag 17 juli 2023
IEF 21563
EUIPO - OHIM ||
14 apr 2023
EUIPO - OHIM 14 apr 2023, IEF 21563; (Frida Kahlo Corporation/Mara Cristina Teresa Romeo Pinedo), https://delex.nl/artikelen/fridu-is-conceptueel-gelijk-aan-frida

'Fridu' is conceptueel gelijk aan 'Frida'

EUIPO 14 april 2023, IEF 21563, zaaknr. R 1370/2022-2 (Frida Kahlo Corporation/Mara Cristina Teresa Romeo Pinedo) Het EUIPO beoordeelt in deze zaak de overeenkomstigheden tussen de merken 'Fridu', van Mara Cristina Teresa Romeo Pinedo (hierna: aanvraagster) en de merken 'Frida Kahlo', 'Frida' en Friducha' van de Frida Kahlo Corporation (hierna: opponent).

Om vast te stellen of er sprake is van verwarringsgevaar, beoordeelt het EUIPO de overeenkomstigheden tussen de twee merken. Opponent stelde dat het merk 'FRIDU' moet worden gezien als een variatie op de naam van Frida Kahlo. Het EUIPO gaat mee in deze stelling van opponent, omdat deze overtuigend bewijs heeft aangebracht dat het relevante publiek de namen 'Fridu'  en 'Friducha' associeert met de artiest Frida Kahlo. Aanvraagster heeft dit ook toegegeven. Nu beide partijen hun merk gebruiken om alcohol op de markt te brengen, stelt het EUIPO dat er sprake is van verwarringsgevaar, omdat het relevante publiek de twee merken zal zien als geliëerd aan Frida Kahlo en daarom zal vermoeden dat de waren van dezelfde onderneming afkomstig zijn. 

80 Thus, in so far as the proof adduced by the opponent is sufficient to establish that, indeed, the term ‘FRIDU’ is a diminutive that a significant proportion of the public will associate with the Mexican artist Frida Kahlo, it cannot be denied that the signs are conceptually identical for that segment of the public. On the basis of this new premise, i.e. in the absence of conceptual differences between the signs that might offset the similarities on other levels, it is not possible to rule out the likelihood of confusion between the trade marks under comparison. On the contrary, the conceptual identity mentioned will increase the visual and aural similarities, based on the fact that the contested trade mark is incorporated almost entirely in the earlier trade mark, i.e. in its initial sequence, in which four of five letters are the same.