21 jan 2020
Uitspraak ingezonden door Tobias Cohen Jehoram, De Brauw.
Fyffes International aan kop in de bananenoorlog
Board of Appeal EUIPO 21 januari 2020, IEF 19013, IEFbe 3038; zaak R 962/2019-5 (Chiquita Brands tegen Fyffes International) Deze zaak gaat om de bananenoorlog tussen Chiquita Brands en Fyffes International (“de EUTM eigenaar”). De EUTM eigenaar wilde bovenstaand merk registreren voor ananassen, bananen, vers fruit en groenten. Chiquita maakte bezwaar tegen registratie van dit merk. Er wordt geoordeeld dat uit alle bewijsmiddelen - waaronder het bewijs dat buiten de relevante periode is weergegeven - blijkt dat het gebruik zoals afgebeeld door de EUTM eigenaar in relatie tot “bananas, plantains and pineapples” voldoende is om een marktaandeel op een specifieke markt in stand te houden, dan wel te creëren. Het is niet relevant of dit het resultaat is van eigenlijke commerciële successen. Er wordt daarom geconcludeerd dat het bestreden oordeel tot stand blijft, welke ook de registratie voor het teken voor “plantains’’ omvat.
94 The Board has assessed all the evidence submitted together and considers that, although some items of proof may be outside the relevant period or undated, they contribute to substantiating the use together with other documents and information.
95 From a global assessment of all the relevant factors, the Board therefore concludes that the use shown by the EUTM proprietor in relation to ‘bananas, plantains and pineapples’ is sufficient to maintain or create a market share on the specific market. As already mentioned, it is not relevant whether this use results in actual commercial success (see Advocate General’s opinion delivered on 19/12/2012, C-149/11, Leno EU:C:2012:816, § 50).
96 It is thus concluded that the contested decision is upheld to the extent that it maintained the registration of the mark with the clarification that the decision included ‘plantains’.