2 feb 2022
Gebruik Ritual-tekens niet zuiver beschrijvend
Rb Den Haag 2 februari 2022, IEF 20531; ECLI:NL:RBDHA:2022:642 (Rituals tegen The Body Shop) The Body Shop maakt in haar nieuwe huidverzorgingslijn gebruik van het woord ‘ritual’. Rituals meent dat The Body Shop hiermee inbreuk maakt op haar merkrechten. Zij voert aan dat er verwarring wordt gecreëerd bij de consument, onder meer doordat The Body Shop de indruk wekt dat er een commerciële band bestaat tussen partijen. Hiermee brengt The Body Shop schade toe aan de reputatie en het onderscheidend vermogen van Rituals. Volgens The Body Shop is van een inbreuk geen sprake nu het woord ‘ritual’ zuiver beschrijvend wordt gebruikt.
De rechtbank oordeelt anders. De ritual-tekens staan in hoofdletters op een prominente plek op de banners van The Body Shop gebruikt ter reclame voor haar producten. Het is niet uit te sluiten dat bij de gewone consument die op zoek is naar verzorgingsproducten, de indruk wordt gewekt dat het gaat om een herkomstaanduiding. De rechtbank oordeelt vervolgens dat de tekens een grote mate van overeenstemming vertonen met de Rituals-merken. Het verwezenlijken van verwarringsgevaar is erg klein. Dit omdat het ritual-teken in het klein achterop de producten staat en het teken van The Body Shop zelf veel prominenter aanwezig is op haar producten. Indirect verwarringsgevaar kan zich echter wel degelijk voordoen vanwege de combinatie tussen het gebruik van het ritual-teken op de productverpakking en het prominente gebruik op het promotiemateriaal. Men kan denken dat de producten onderdeel zijn van een commerciële samenwerking tussen The Body Shop en Rituals. Uit het voorgaande concludeert de rechtbank dat sprake is van een inbreuk op de merkrechten van Rituals. Omdat deze procedure is ingeleid voor het einde van de overgangsperiode, kan de rechtbank een inbreukverbod uitspreken met betrekking tot het tijdens deze procedure van het Uniemerk afgesplitste VK-merk.
4.21. Aldus leidt het gecombineerde gebruik van de RITUAL-tekens, dat wil zeggen de combinatie van de RITUAL-tekens op de verpakking en prominent in het promotiemateriaal, tot een situatie dat de gemiddelde consument kan menen dat de SOTW-producten onderdeel zijn van een commerciële samenwerking tussen The Body Shop en Rituals.