Gepubliceerd op donderdag 23 februari 2023
IEF 21256
BBIE ||
20 feb 2023
BBIE 20 feb 2023, IEF 21256; (ALEX tegen alex), https://delex.nl/artikelen/hoge-mate-van-visuele-overeenstemming-tussen-merken-alex-en-alex

Hoge mate van visuele overeenstemming tussen merken ‘ALEX’ en ‘alex’

BBIE 20 februari 2023, IEF 21256; Oppositie no. 201758 (ALEX tegen alex) Het Bureau heeft geoordeeld dat twee tekens met het woord 'ALEX' visueel zeer vergelijkbaar zijn en auditief identiek, ondanks enkele verschillen in figuratieve elementen, lettergrootte en positie van woorden. Het aandachtsniveau van de gemiddelde consument wordt als normaal beschouwd en handelsmerken met hoge onderscheidingskracht krijgen meer bescherming. Het Bureau heeft vastgesteld dat de tekens visueel zeer vergelijkbaar zijn en auditief identiek. De goederen zijn daarnaast eveneens identiek, wat kan leiden tot verwarring bij het publiek. Verwarring zou namelijk kunnen ontstaan over het feit dat de goederen afkomstig zouden zijn van dezelfde ondernemingen. Het relevante publiek zou ook kunnen geloven dat het betwiste teken een submerk van de tegenpartij is, gezien de gebruikelijke configuratie van merken in de kledingsector.

45. The signs are visually similar to a high degree and aurally identical. A conceptual comparison is not possible.

55. In this case the signs are visually similar to a high degree. Aurally the signs are identical. The relevant goods are identical. On the basis of these and the other factors mentioned above, and considering their interdependence, the Office considers that there is a likelihood of confusion in the sense that the public may believe that the goods designated by the trademark relied on and those to which the contested sign relates come from the same undertaking or, as the case may be, from undertakings which are economically linked. Since it is common in the clothing sector for the same mark to be configured in various ways, the relevant public might also believe that the contested sign is a sub-brand of opponent.