27 jul 2023
Kopieer citeerwijze ||
Bayerische Motoren Werke Aktiengesellschaft tegen Monster Energy Company
Merkengevecht om letter "M"
European Intellectual Property Office 27 juli 2023, oppositienr. B 3 131 432, IEF 21595 (BMW tegen Monster Energy Company) Bayerische Motoren Werke Aktiengesellschaft (hierna: BMW) heeft oppositie ingediend tegen de inschrijving van het logo van Monster Energy in klasse 12 (voertuigen). De reden hiertoe is dat beide beeldmerken een M bevatten en dit tot verwarring kon leiden indien beide beeldmerken voor voertuigen gebruikt worden, aldus BMW.
Het EUIPO oordeelt dat het relevante publiek - consumenten - extra goed opletten bij aanschaf van een voertuig. Daar komt bij dat de tekens visueel gezien niet op elkaar lijken. Het concept van een gestileerde letter is grootste overeenkomst tussen de merken. Het enkele overeenkomen van een letter in een beeldmerk is echter op zichzelf niet voldoende om oppositie toe te wijzen: er dienen ook andere aspecten in acht te worden genomen. Het teken van Monster Energy zal slechts door een deel van de consumenten worden opgevat als een stylishe letter "M", maar de rest als puur figuratief zal worden gezien, en dus niet als een letter maar als een klauw-achtig figuur.
Met het bovenstaande in acht genomen oordeelt het EUIPO dat het publiek deze tekens door haar grote oplettendheid en de visuele verschillen tussen de tekens niet met elkaar zal verwarren. De oppositie wordt daarom afgewezen.
Consequently, if the signs coincide only in the ‘generic concept’ of the specific letter of the alphabet, and there are no other (relevant) concepts to be taken into account, the mere fact that the same letter could serve to describe the signs under comparison is not, in itself, sufficient to establish a conceptual identity or even similarity between those signs (26/03/2021, R 551/2018‑G , Device (fig.) / Device (fig.), § 79, 85). In such a case, the conceptual aspect will not influence the similarity of the signs.