15 okt 2024
Nota naar aanleiding van het verslag Wet versterking auteurscontractenrecht
Op 15 oktober 2024 heeft de Staatssecretaris van Rechtsbescherming een nota gepubliceerd waarin de voortgang en inhoud van het wetsvoorstel Versterking Auteurscontractenrecht (ACR 2) worden toegelicht. Het wetsvoorstel beoogt om de contractuele positie van auteurs te versterken in hun onderhandelingen met exploitanten, zoals uitgevers en producenten, en borduurt voort op de eerdere wet uit 2015 (ACR 1). In 2020 is ACR 1 geëvalueerd, wat leidde tot dit wetsvoorstel [zie ook: IEF 22005]. De Tweede Kamer heeft hierover een verslag uitgebracht en stelt verschillende vragen naar aanleiding van het wetsvoorstel. In de onlangs gepubliceerde beslisnota worden enkele kernwijzigingen en verduidelijkingen in het wetsvoorstel besproken.
Het wetsvoorstel biedt bescherming aan nabestaanden van auteursrechtelijk beschermde makers en uitvoerende kunstenaars. Met deze aanpassing wordt het makkelijker voor nabestaanden om zich te verzetten tegen verminking van een werk door technieken zoals hologrammen of deepfakes. Deze wijziging is een aanvulling op het bestaande recht en werd geïntroduceerd na een voorstel van de VVD-fractie. De wet voorziet daarnaast in de mogelijkheid voor collectieve onderhandelingen, die worden ondersteund door het Platform Makers en het Platform Creatieve Media Industrie (PCMI). Deze onderhandelingen worden geleid door de Federatie Auteursrechtbelangen en zullen zich richten op de vergoeding van auteurs en uitvoerende kunstenaars. Het doel is om een structurele oplossing te vinden voor de inkomenspositie van makers. Vijf jaar na inwerkingtreding zal de Kamer worden geïnformeerd over de voortgang van deze collectieve afspraken.
Ook over de aansluiting bij de Geschillencommissie Auteurscontractenrecht werden vragen gesteld. De nota antwoord dat het reglement van de geschillencommissie is aangepast en dat de Federatie Auteursrechtbelangen zich inspant om meer aansluitingen te realiseren. In 2024 zijn er al veel aanmeldingen bij de geschillencommissie, waardoor het opstellen van een algemene maatregel van bestuur, om exploitanten die met publieke middelen worden gefinancierd tot aansluiting te verplichten, niet noodzakelijk is. Vragen over het flankerend beleid worden ook besproken. Het Platform ACCT is opgenomen in de Basisinfrastructuur 2025-2028, waardoor het platform ook de komende jaren uitvoering kan geven aan de auteursrechttafels. Ten slotte werden vragen gesteld over de opkomst van artificiële intelligentie en de invloed daarvan op de auteursrechtsector. De nota verwijst hiervoor naar het feit dat dit onderwerp in Brussel besproken gaat worden en de EU-ontwikkelingen hierdoor afgewacht moeten worden. De verwachting is dat het wetsvoorstel brede steun gaat krijgen in het parlement.
Nota nav het verslag
In de nota nav verslag geeft u aan dat het Platform Makers en het Platform Creatieve Media Industrie (PCMI) zich hebben gecommitteerd om in het kader van het Platform Arbeidsmarkt Culturele en Creatieve Toekomst (Platform ACCT) de wenselijkheid en mogelijkheid van collectieve afspraken te verkennen. Dit vindt plaats aan zogeheten auteursrechttafels die zullen worden begeleid door de Federatie Auteursrechtbelangen, een koepelorganisatie waarin zowel makers- als exploitantenorganisaties zijn vertegenwoordigd. U zegt toe de Kamer vijf jaar na inwerkingtreding van het voorstel te informeren over het resultaat van de mogelijkheid voor collectieve afspraken. Met betrekking tot de geschillencommissie auteurscontractenrecht is opgenomen dat het reglement van de geschillencommissie in samenspraak met de Federatie Auteursrechtbelangen per 1 januari 2024 is aangepast en dat de Federatie zich inspant om zoveel mogelijk aansluitingen te realiseren. Dit heeft ertoe geleid dat in 2024 een groot aantal PCMI-leden zich heeft aangemeld bij de geschillencommissie zodat er vooralsnog geen aanleiding is voor het opstellen van een algemene maatregel van bestuur om exploitanten die met publieke middelen worden gefinancierd te verplichten tot aansluiting. Bij het flankerend beleid wordt onder meer vermeld dat het Platform ACCT is opgenomen in de Basisinfrastructuur 2025- 2028 zodat het platform ook in de komende periode uitvoering kan geven aan de auteursrechttafels. Met betrekking tot AI wijst u erop dat het onderwerp in Brussel op de agenda staat en geeft u aan de EU-ontwikkelingen af te willen wachten. Gelet op de AI Verordening rust het beleidsmatige voortouw bij de EU.