19 sep 2023
Oppositie tegen Sales Kaizen registratie slaagt
Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom 29 september 2023, IEF 21680; N° 2016772 (Kaizen tegen Sales Kaizen). Oppositie is ingesteld tegen het woordmerk ‘Sales Kaizen’ door de merkhouder van het merk ‘Kaizen’. Volgens opposant komt 'kaizen' in het merk ‘sales kaizen’ een dominante positie toe, omdat men niet bekend is met de betekenis van het woord 'kaizen' en ‘sales’ een generiek woord is. Het oudere merk komt geheel terug in het betwiste teken, waardoor automatisch sprake is van overeenstemming volgens opposant. Verweerder stelt daarentegen dat door de toevoeging van het woord ‘sales’ het woordmerk onderscheidend vermogen heeft gekregen, waardoor geen verwarring bij het publiek ontstaat. Daarnaast stelt verweerder dat het relevante publiek volgens hem MKB’ers en grote concerns zijn, die wel bekend zijn met de betekenis van het woord Kaizen.
Het Bureau is er niet van overtuigd dat het (professionele) relevante publiek bekend is met de betekenis van het woord Kaizen, maar dat de toevoeging van het woord ‘sales’ wel zorgt voor een andere betekenis van het woord. Het woord sales zal echter door het beschrijvende karakter worden gezien als het minst onderscheidende woordelement. Daarom stemmen de woorden in zowel visueel als auditief overeen. Ook de klasse waarvoor beide tekens zijn ingeschreven stemmen overeen. Dat het feitelijk gebruik ervan niet overeenstemt, speelt geen rol in de oppositieprocedure. Door de auditieve en visuele overeenstemming is sprake van verwarringsgevaar volgens het Bureau. De betrokken diensten zijn sterk overeenstemmend, waardoor het publiek kan menen dat deze afkomstig zijn van economisch verbonden ondernemingen. De oppositie wordt toegewezen.
51. In dit geval is er sprake van visuele en auditieve overeenstemming tussen de conflicterende tekens. Begripsmatig stemmen de tekens niet overeen. De betrokken diensten zijn sterk overeenstemmend. Op basis van deze en de hiervoor genoemde andere factoren, en gelet op hun onderlinge samenhang, is het Bureau van oordeel dat er, ondanks een verhoogd aandachtsniveau van het relevante publiek, sprake is van verwarringsgevaar in die zin dat het publiek kan menen dat de door het ingeroepen merk aangeduide diensten en de diensten waarop het betwiste teken betrekking heeft, van dezelfde onderneming of, in voorkomend geval, van economisch verbonden ondernemingen afkomstig zijn.