Gepubliceerd op vrijdag 10 februari 2023
IEF 21222
BBIE ||
9 feb 2023
BBIE 9 feb 2023, IEF 21222; (Pepsi tegen Paupsy), https://delex.nl/artikelen/pepsi-tegen-paupsy-gevaar-voor-verwarring

PEPSI tegen Paupsy: gevaar voor verwarring?

Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom 9 februari 2023, IEF 21222, IEFBe 3618; N. 2017524 (Pepsi tegen Paupsy) Op 5 november 2021 heeft opposant, Pepsi, oppositie ingesteld tegen de inschrijving van het Benelux-woordmerk Paupsy voor diensten in de klassen 18 en 25. Opposant stelt dat beide tekens dezelfde lengte en structuur hebben. Beide hebben namelijk drie gemeenschappelijke letters die in ongeveer dezelfde volgorde staan. Fonetisch gezien (Frans) bestaat het teken daarnaast uit twee lettergrepen en is het ritme en intonatie hetzelfde. Opposant benadrukt dat de eerste lettergreep begint en eindigt met de dominante letter P en voorts dat het begin van de tweede lettergreep dezelfde uitspraak kent (Frans: SI/SY). Verweerder voert hiertegen in dat het ene teken uit vijf letters bestaat en het andere uit zes. Daarnaast verschilt de klank van de eerste lettergreep (Frans: Pèp…/Pòep…).

Volgens vaste rechtspraak geldt dat in het geval dat de merken puur verbaal zijn, de lengte van het merk, de letters waaruit het merk bestaat en de volgorde waarin de letters staan de bepalende factoren zijn in het vergelijken van de tekens. Het Bureau oordeelt dat in dit geval de tekens op elkaar lijken, gezien de drie dezelfde letters die de tekens beide hebben. Nu de tekens ook fonetisch op elkaar lijken en de producten identiek zijn, komt het Bureau tot de conclusie dat er een gevaar voor verwarring bestaat.  

44. Toutefois, selon une jurisprudence constante, dans le cas de marques purement verbales, les longueurs des marques, les lettres qui les constituent et l'ordre dans lequel ces lettres sont placées sont des facteurs à prendre en considération dans la comparaison des signes10.

45. En l'espèce, les signes partagent des similitudes quant à leur lettre d'attaque respective ainsi que dans leur élément central. L'Office considère que les différences existantes entre les signes ne sont pas suffisantes pour éliminer un certain degré de similitude visuelle dû aux trois lettres identiques, placées dans le même ordre.

46. Par conséquent, les signes sont similaires à un certain degré.

55. Les signes se ressemblent dans un certain degré sur le plan visuel, ils sont similaires phonétiquement et une comparaison conceptuelle ne s’applique pas. Les produits sont identiques. Pour ces raisons, et en tenant compte de tous les facteurs à prendre en considération, l’Office conclut que le public concerné peut croire que les produits identiques proviennent de la même entreprise ou d’une entreprise économiquement liée et qu’il existe donc un risque de confusion.