17 mrt 2016
Uitspraak ingezonden door Stijn Debaene en Hakim Haouideg, Fieldfisher
Slogan 'Omdat jij het bent' maakt inbreuk op MERCI, DAT JIJ ER BENT
Voorz. NL Rechtbank van Koophandel Brussel 17 maart 2016, IEFbe 1773; IEF 15887 (August Storck tegen Leonidas)
Merkenrecht. Slogans. Inbreuk op bekend merk. Verwateringsgevaar. Art. 2.20 lid 1 sub c BVIE. De rechtbank stelt vast Leonidas met zijn slogans zonder geldige reden inbreuk maakt op meerdere (oudere en bekende) merken van Storck. Zo pleegt Leonidas o.a. met de slogan “Omdat jij het bent” inbreuk op het merk van Leonidas: “MERCI, DAT JIJ ER BENT”. De rechtbank overweegt dat het gebruik er toe kan leiden dat de normaal geïnformeerde consument zou kunnen geloven dat het ingeroepen merk geen merk is, maar een algemene slogan. Dit gebruik vermindert het onderscheidend vermogen van het bekende merk en doet dus afbreuk daaraan. Er bestaat een reëel risico op verwatering van het ingeroepen merk. Hiermee is de inbreuk o.g.v. art. 2.20 lid 1 sub c BVIE gegeven.
Conclusie
De stakingsrechter besluit dat eisende partij zich nuttig kan beroepen op artikel 2.20.1.c. BVIE om te horen zeggen dat het gebruik van de slogan een inbreuk uitmaakt op het merk van de eisende partij in de zin van artikel 2.20.1.c. BVIE.
Op andere blogs:
Novagraaf