Gepubliceerd op maandag 30 mei 2016
IEF 15977

Bijdrage ingezonden door Bas Kist, Chiever.

Strijd om naam Panama Papers

Merk
Een marketeer en reclameman heeft het merk The Panama Papers in het Duitse merkenregister gedeponeerd.

Onvoorstelbaar! De Duitse marketeer en reclameman Reini Putscher begrijpt er niets van. Dat nu niemand van al die mensen achter de Panama Papers op het idee is gekomen om die naam als merk te registreren. Dan doe ik het maar. 
Begin april deponeert Putscher het merk The Panama Papers in het Duitse merkenregister. „Ik had onmiddellijk door dat dit iets groots was, dat de wereld zou veranderen”, vertelt Putscher aan World Trademark Review WTR. De marketeer is van plan een film over de Panama Papers te maken en wil in de slipstream daarvan allerlei merchandise-artikelen op de markt brengen.

Maar het merkdepot van Putscher blijft niet onopgemerkt. Bastian Obermayer en Frederik Obermaier, de Duitse journalisten die aan de wieg van de Panama Papers stonden en er een boek over schreven dat vrijdag in Nederland verschijnt, reageren als door een adder gebeten. Het duo vraagt onmiddellijk zelf een Europese merkregistratie aan en stuurt Putscher vervolgens een agressieve advocaat op zijn dak. Het is kiezen of delen: óf hij trekt het merk in óf er volgt een juridische procedure met een enorme schadeclaim. 
Putscher reageert laconiek. Nadat hij eerst de journalisten heeft gefeliciteerd met hun ‘excellente onderzoekswerk’ laat hij weten dat hij er niets van begrijpt dat niemand bedacht heeft om de naam te registreren. Dat laatste wekt natuurlijk ook enige verbazing, vooral als je bedenkt dat de Panama Papers min of meer als een commercieel merk gelanceerd zijn: eerst is er voor dit journalistieke product een pakkende merknaam verzonnen en vervolgens is dit merk stap voor stap en volgens strakke planning in de markt gezet, met elke dag nieuwe beschuldigingen en onthullingen. Knappe marketing, maar vergeet dan niet de naam te registeren. 
Putscher heeft de journalisten inmiddels laten weten dat hij eigenlijk geen geld heeft voor een rechtszaak en dat hij eventueel bereid is het merk in te trekken. Echter, mocht hij een financier vinden, dan gaat hij de strijd alsnog aan. Hij sluit zijn mail aan de advocaat af met een grapje: „Groeten uit Panama (just kidding).” Voorlopig staat het merk nog in het register, dus wellicht heeft Putscher een sponsor gevonden.