13 mrt 2019
Turbo Theorie maakt inbreuk op auteursrechten website Nu Theorie
Vzr Rechtbank Den Haag 13 maart 2019, IEF 18305; ECLI:NL:RBDHA:2019:2346 (Nu Theorie tegen Turbo Theorie). Nu Theorie en Turbo Theorie zijn beide bedrijven die zich (o.a.) richten op het geven van cursussen om in een dag het theorie-examen voor het rijbewijs te halen. Nu Theorie stelt dat Turbo Theorie inbreuk maakt op haar auteursrechten door haar website te kopiëren. Dit is inderdaad het geval, maar er rust geen auteursrecht op algemene voorwaarden en losse tekstblokken. Met betrekking tot het handelsnaamrecht: het voeren van een handelsnaam door gebruik het gebruik van handelsnaam concurrent voor Google Adwords reclame campagne vormt geen oneerlijke handelspraktijk.
4.12. De website van Turbo Theorie wekt dezelfde totaalindruk als de vernieuwde website van Nu Theorie, omdat daarin dezelfde combinatie van kenmerkende trekken is gekozen als in de vernieuwde website. Daarbij springt met name in het oog dat Turbo Theorie ook een groot formaat fotobanner bovenaan de website is gaan gebruiken met een foto van opspringende, zonnebril-dragende jongeren tegen een blauwe lucht (eveneens met een afbeelding van een kampeerbusje), in combinatie met andere oorspronkelijke trekken van de website van Nu Theorie. Zo is ook gekozen voor gebruik van de steunkleuren hardblauw en magenta op de website en in het logo linksboven op de homepage, voor de plaatsing van een venster voor keuze van locatie en datum in de grote foto bovenaan de website, voor drie vensters met reviews op social media in dezelfde volgorde en een item met de titel “hoe verloopt de cursusdag”. Daarmee is sprake van een ontlening aan het werk van Nu Theorie, waarmee dezelfde totaalindruk wordt gewekt. Een en ander leidt tot de conclusie dat de website die Turbo Theorie in oktober 2017 openbaar is gaan maken, inbreuk maakt op de auteursrechten van Nu Theorie.
4.16. Turbo Theorie bestrijdt dat Nu Theorie auteursrecht heeft op de in 2.12 weergegeven teksten. Zij betoogt dat het gaat om teksten waarin alleen basale informatie over de cursussen en de werkwijze wordt verstrekt. Dit verweer slaagt. Ook in dit geval heeft Nu Theorie niet goed duidelijk gemaakt wat de trekken zijn die een eigen intellectuele schepping maken van deze tekstblokken. Het betreft korte, feitelijke en zeer beschrijvende tekstblokjes over de inhoud van de cursussen. Het feit dat er wordt gesproken van een ‘bult aan kennis’ lijkt ook geen uiting van de persoonlijkheid van de maker, maar eerder een typefout waar ‘bulk aan kennis’ was bedoeld. Het beroep op een auteursrecht op deze tekstblokken slaagt dan ook niet.
4.21. Volgens Nu Theorie handelt Turbo Theorie onrechtmatig jegens haar door met Google Adwords reclame te maken bij de zoekterm ‘Nutheorie’. Volgens Nu Theorie is dit onrechtmatig omdat Turbo Theorie daarmee bewust verwarring bij de consument creëerde. Het op deze grond gevorderde verbod is niet toewijsbaar omdat Nu Theorie niet heeft voldaan aan haar stelplicht ter zake. Nu Theorie beroept zich in dit verband niet op een intellectueel eigendomsrecht. Voor zover zij bedoelt een beroep te doen op een algemene onrechtmatige daad, heeft zij onvoldoende onderbouwd dat deze handelwijze in strijd is met hetgeen in het maatschappelijk verkeer tussen concurrenten betaamt.