Gepubliceerd op maandag 3 juli 2023
IEF 21533
EUIPO - OHIM ||
30 jun 2023
EUIPO - OHIM 30 jun 2023, IEF 21533; (Volkswagen Aktiengesellschaft/Shanxi Zhongrun Yusheng Trading), https://delex.nl/artikelen/volkswagen-geeft-tegengas-tegen-inschrijving-volkspflege

Volkswagen geeft tegengas tegen inschrijving 'Volkspflege'

EUIPO 30 juni 2023, IEF 21533, Oppositienr. B 3 177 425 (Volkswagen Aktiengesellschaft/Shanxi Zhongrun Yusheng Trading) Het EUIPO buigt zich in deze zaak over het vezet door Volkswagen tegen inschrijving van het woordmerk 'Volkspflege' door Shanxi Zhongrun Yusheng Trading (hierna: applicant). Met inschrijving van het woordmerk ontstaat volgens Volkswagen verwarringsgevaar ten aanzien van haar woordmerk 'Volkswagen', nu bij consumenten het idee kan ontstaan dat de producten en diensten die applicant van Volkswagen afkomstig lijken te zijn. Volkswagen vordert nietigheid van het merk, waar applicant zich tegen verweert. 

Bij de beoordeling van de vordering kijkt het EUIPO naar de overeenkomstigheid tussen de geleverde waren en diensten, het relevante publiek en de mate waarin de tekens overeenkomen. Het EUIPO oordeelt dat de aangeboden waren en diensten identiek zijn, danwel dat er sprake is van onderlinge complementariteit waardoor er in ieder geval sprake is van een lage graad van overeenkomstigheid. De consumenten die beide partijen met hun waren en diensten aanspreken bestaan zowel uit het grote publiek als uit een meer oplettend publiek met meer professionele kennis. 

 Bij de beoordeling van de tekens stelt het EUIPO vast dat er zowel fonetisch als visueel overeenstemming is tussen de twee tekens. Daarbij wordt aangenomen dat de tekens 'VOLKS' in beide merken voor eenzelfde cadans in de uitspraak zorgen. Een begripsmatige vergelijking is niet mogelijk, omdat geen van beide tekens van grote conceptuele betekenis voor het relevante publiek is. Het merk 'Volkswagen' wordt geacht een niet-uitzonderlijk onderscheidend vermogen te hebben. Als het EUIPO alle genoemde overwegingen bij elkaar neemt, stelt het dat er verwarringsgevaar optreedt bij consumenten die geen Duits spreken, vanwege de overeenkomstigheid in waren en diensten en de visueel-auditieve gelijkenissen tussen de twee merken. Om deze redenen wordt inschrijving van het merk afgewezen.