5 apr 2017
Uitspraak ingezonden door Martin Hemmer en Roderick Chalmers Hoynck van Papendrecht, AKD.
Vraagtekens bij ingebracht marktonderzoek over inburgering EU-woordmerk onder 71 respondenten
Rechtbank Den Haag 5 april 2015, IEF 16703; ECLI:NL:RBDHA:2017:3544 (Majestic tegen ATG) Merkenrecht. Marktonderzoek. Onder aanhouding van verdere beslissing na tussenvonnis [IEF 15886; MAXIFLEX is te beschrijvend maximaal-flexibele handschoen] werd ATG opgedragen te bewijzen dat het merk eerder was ingeburgerd. Bij de waarde van die aan het ingebrachte marktonderzoek kan worden toegekend, worden vraagtekens geplaatst. Uit de 151 personen die hebben gereageerd, vielen volgens ATG slechts 80 binnen de door haar gedefinieerde doelgroep en waarvan 71 daadwerkelijk vragen heeft beantwoord. Het aantal respondenten, is twijfelachtig. Zelfs als wordt uitgegaan van het laagste aantal deelnemers dat in de aangehaalde literatuur als noodzakelijk minimum wordt genoemd voor een betrouwbaar onderzoek, te weten 100, moet worden geconstateerd dat 71 respondenten daar nog substantieel onder ligt. Geen van de respondenten had een spontane herkenning. Het Uniewoordmerk is niet ingeburgerd, het merk wordt nietig verklaard en Maxxflex maakt geen inbreuk op de naam Maxiflex.