21 feb 2018
Uitspraak ingezonden door Naomi Ketelaar en Jacqueline Schaap, Visser Schaap & Kreijger.
Woorden "Royal" en "Pro" zijn kwaliteitsaanduidingen dus merk "Royal Pro" is beschrijvend
Rechtbank Amsterdam 21 februari 2018, IEF 17525 (Royal Pro tegen Joba Leisure) Merkenrecht. Royal Pro en Joba handelen in biljartlakens. Royal pro neemt haar biljartlakens af van eenmanszaak Elit Bilardo met de aanduiding "Royal Pro". Vanaf 2015 is Joba hetzelfde biljartlaken gaan verkopen met de aanduiding "Buffalo Royal Plus". In het distributiecontract tussen Joba en Elit Balardo is bepaald dat Joba het exclusieve recht is verleend om het "Buffalo billiard cloth type: Royal Plus cloth" te verkopen. Royal Pro stelt dat Joba onrechtmatig jegens haar heeft gehandeld door een wanprestatie van Elit Bilardo uit te lokken en daarvan te profiteren. Ook stelt zij dat er sprake is van merkinbreuk. Omdat de woorden "Royal" en "Pro" kwaliteitsaanduidingen zijn en daardoor beschrijvend. De rechtbank wijst de vorderingen af.
4.7. De rechtbank komt zodoende tot het oordeel dat niet is (en niet kan) komen vast te staan dat er tussen Royal Pro en ELit Bilardo een duurovereenkomst heeft bestaan. Elit Bilardo heeft dan ook geen overeenkomst met Royal Pro geschonden door met Joba een Exclusieve distributieovereenkomst aan te gaan. Van het profiteren of uitlokken van wanprestatie is daarom geen sprake en de vorderingen van Royal Pro kunnen op deze grondslag niet worden toegewezen.
4.13. De rechtbank neemt aan dat het merk "Royal Pro" in de markt voor synthetische biljartlakens bekendheid geniet. Ook weegt in het voordeel van Royal Pro mee dat het voor beide merken gaat om exact hetzelfde biljartlaken van dezelfde producent. Daartegenover staat het woord "Buffalo", het huismerk van Joba, een dominerend element is in haar woordmerk. Ook weegt zwaar mee dat de woorden "Royal" ("koninklijk") en "Pro" (als afkorting van "professional") ook kwaliteitsaanduidingen kunnen zijn en daardoor beschrijvend. Dat brengt mee dat de onderscheidingskracht van "Royal Pro" als merk minder sterk is. Door het woord "Buffalo" te gebruiken wekt het woordmerk van Joba eens te meer de indruk dat in haar merk de woorden "Royal" en "Plus" ook als kwaliteits- of typeaanduidingen worden gebruikt. Alles bij elkaar genomen, is de rechtbank van oordeel dat het gebruik van het woordmerk "Buffalo Royal Plus" geen inbreuk oplevert op het merk "Royal Pro".
4.7. De rechtbank komt zodoende tot het oordeel dat niet is (en niet kan) komen vast te staan dat er tussen Royal Pro en ELit Bilardo een duurovereenkomst heeft bestaan. Elit Bilardo heeft dan ook geen overeenkomst met Royal Pro geschonden door met Joba een Exclusieve distributieovereenkomst aan te gaan. Van het profiteren of uitlokken van wanprestatie is daarom geen sprake en de vorderingen van Royal Pro kunnen op deze grondslag niet worden toegewezen.
4.13. De rechtbank neemt aan dat het merk "Royal Pro" in de markt voor synthetische biljartlakens bekendheid geniet. Ook weegt in het voordeel van Royal Pro mee dat het voor beide merken gaat om exact hetzelfde biljartlaken van dezelfde producent. Daartegenover staat het woord "Buffalo", het huismerk van Joba, een dominerend element is in haar woordmerk. Ook weegt zwaar mee dat de woorden "Royal" ("koninklijk") en "Pro" (als afkorting van "professional") ook kwaliteitsaanduidingen kunnen zijn en daardoor beschrijvend. Dat brengt mee dat de onderscheidingskracht van "Royal Pro" als merk minder sterk is. Door het woord "Buffalo" te gebruiken wekt het woordmerk van Joba eens te meer de indruk dat in haar merk de woorden "Royal" en "Plus" ook als kwaliteits- of typeaanduidingen worden gebruikt. Alles bij elkaar genomen, is de rechtbank van oordeel dat het gebruik van het woordmerk "Buffalo Royal Plus" geen inbreuk oplevert op het merk "Royal Pro".